Prowadząc Księgi Przychodów i Rozchodów każdy zakup towarów lub materiałów musi być ujęty w ewidencji zaraz po dostawie. W dzisiejszym artykule Biuro Księgowości Jelenia Góra KOALA podpowiada co zrobić, jeśli zamówiony towar dotrze bez faktury.
Taki przypadek jest ujęty w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 roku (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Według tego przepisu, ewidencja towaru lub materiału który nie dotarł z fakturą, to ewidencja takiego zapisu w księdze podatkowej musi nastąpić w oparciu o opis dostawy.
Taki dokument musi zawierać następujące dane:
- imię oraz nazwisko dostawcy (nazwę firmy),
- adres dostawcy,
- ilość i rodzaj zamawianego towaru/materiału,
- cenę jednostkową,
- wartość,
- datę dostawy,
- podpis osoby przyjmującej dostawę.

Tak napisany dokument należy dołączyć do dostarczonej w późniejszym terminie faktury. W przypadku kiedy przy dostawie bez faktury była również specyfikacja składająca się z podanych elementów, to wtedy może ona zastąpić opis dostawy.
Może się zdarzyć, że wartość na fakturze nie będzie się pokrywać z wartością na wcześniej przygotowanym opisie dostawy. Wtedy różnicę tą trzeba zaewidencjonować w księdze w dniu otrzymania faktury.
Jeśli dostawca dostarczy fakturę w miesiącu dostawy to zapis w księdze musi być również w tym samym miesiącu. Zatem nie jest konieczne, aby zapis sporządzić natychmiast po dostawie, gdyż do ostatniego dnia miesiąca należy poczekać na fakturę. W przypadku, gdy faktura nie zostanie wysłana do końca miesiąca, to zapis w księdze musi pojawić się w miesiącu dostawy na podstawie napisanego opisu dostawy.
Masz pytania? Zastanawiasz się nad wyborem biura rachunkowego z którego będziesz zadowolony? Biuro Rachunkowe Jelenia Góra KOALA to właściwy wybór. Przekonaj się sam i dołącz do grona stałych klientów, którzy cenią KOALĘ za profesjonalizm.